Psal se prosinec roku 2016, když se Standa Bílek rozhodl pořídit na svou plachetnici Eternity naše lana, a to včetně výtahového HURRICANE o průměru 16 mm. Už tehdy plánoval, kde stráví příští dva roky. A že to rozhodně nebudou obyčejné dva roky…
Svou plavbu z Evropy do chladných vod Atlantiku zahájil 1. května 2017 v polském Gdaňsku. První plánovanou zastávkou byly 2 878 námořních mil vzdálené Kanárské ostrovy. Plavba mu trvala dva měsíce. Kanáry se zdály být skvělým místem pro strávení léta, rozhodl se proto, že zde zůstane delší dobu. Obeplul několik místních ostrovů a 29. listopadu vyrazil za dalším, 3 057 nm vzdáleným cílem, vulkanickým ostrovem Martinik.
Dorazil přesně na Štědrý den. Ve vodách Karibského moře strávil celou zimu. Není se vůbec čemu divit, bujná tropická vegetace, poklidné osamocené pláže a pestrý podmořský svět - tato francouzská oáza uprostřed Karibiku přímo svádí k objevování. Standa počkal na příznivý vítr a 30. dubna 2018 zvednul kotvy a vyrazil směr Azory.
První přestávku si udělal na severním cípu mytického bermudského trojúhelníku, na Bermudských ostrovech. V Sargasově moři, které tyto ostrovy omývá, se však dlouho nezdržel a pokračoval dál ve své cestě do největší evropské exotiky, na Azory, kam doplul koncem června. Po prozkoumání těchto stále zelených ostrůvků se rozhodl přesunout se zpátky k evropské pevnině, konkrétně ke břehům Anglie.
Jak říká sám Standa „Po tom, co jsem připlul do Anglie, už to bylo jen takové poskakování po evropském pobřeží.“ Berme to ale s nadsázkou, své „poskakování“ totiž ukončil opět Polsku, kde si zapsal uraženou vzdálenost celých 1 119 nm!
Obě sezóny mu samozřejmě stála za zády naše lana, v čele s HURRICANE.
Příští léto se rozhodl strávit na Baltu, kotvil například ve Stockholmu, Helsinkách nebo v Hamburku, při těchto cestách naplul s našimi lany 1 533 nm.
V roce 2020 se se svou lodí zúčastnil pouze ČANY LANEX OFFSHORE CUP. A tady už končí příběh jednoho stříbrno-červeného lana. Po závodu se Standa rozhodl, že nám HURRICANE poskytne k testování.
Podtrženo, sečteno, HURRICANE naplul celých 15 tisíc námořních mil, po celou dobu bylo toto lano na výtahu předních plachet, stále v pohybu a nesundávalo se ani přes zimní měsíce. Jakmile se nám dostalo do rukou, udělali jsme pevnostní test a zjistili, že ztráta byla oproti novému lanu přesně 30 %. Původní pevnost lana byla 4 850 kg, přetrhlo se při 3 398 kg.
Jeden krátký příběh lana vydá za 15 tisíc slov…počkat, vlastně mil…
Standovi děkujeme a přejeme mu spoustu dalších šťastných mil s jeho Eternity a lany LANEX.